Assalamualaikum.
image source : google image |
Ok so harini kita nak share sikit pasal benda yang dah lama tapi kita baru nak share. Tentang macam mana nak mohon sijil skrol dan transkrip kita? Kalau nak amik awal mcm mana? Kalau nak amik lewat lepas convo mcm mana pulak? Kalau dah amik dan dah bertahun, pastu hilang, alamak, cmne ni?
Ok no worries, insya Allah boleh lagi request kat UiTM tu. pihak mereka mesti boleh bantu. Tapi kalau yg dah 10 tahun lepas and nak request tu kita tak pasti. Mungkin boleh. KOT. sebabnya kalau ikut logik, dorang mesti ada simpan softcopy kan? urm, tp x sure la smpai berapa tahun punya . *fingercroseed
CARA MEMOHON SIJIL UiTM DAN TRANSCRIPT UNTUK YANG BELUM AMIK LAGI / YANG DAH AMIK TAPI HILANG/MUSNAH DITELAN ZAMAN
STEPS:
1. Generate bill
Ø Call to generate bill. Bil dpt on the spot dr staff dia
atau
Ø Isi online at http://konvokesyen.uitm.edu.my/v1/perkhidmatan-muat-turun.html . (Langkah Pertama). Dan tunggu dia bg code bil thru email
*Kita buat kaedah call. So kita dah boleh skip langkah pertama yg kena isi borang generate bil tu. Thank you abang staff tu yang tolong. kalau dia malas, mesti dia suruh kita isi online je.
i. Online or
ii. Kaunter or
iii. ATM
· Masukkan PIN
· Menu àlainà pembayaran bil/yuran IPT
· No. kad pengenalan
· Bil (mana yg nk bayar) – pastikan amaun dan bil yg btl
· Simpan slip
#untuk semak bil yang telah dibayar tadi kt atm tu jugak, boleh ulang semula steps diatas untuk lihat bil tersebut ada lg atau tak. Kalau dah bayar, dia xkn appear lg
#Semak by online – Semak Bil Pelajar
*Jangan lupa buat payment dulu sebelum isi and submit borang apa2 SEBAB dia akan suruh kita submit scanned receipt tu sekali kat borang yg bakal kita isi tu.
contoh gambar semakan. |
* ini adalah contoh dari bil pelajar kita. tgk kat situ kita belum buat pembayaran lagi dari tarikh kita request kat bendahari tu (17/10). tu adalah tarikh bil korang di-generate. so silalah bayar siap2 :)
3. Isi borang di online dan yg dah di download
Okay utk borang, ada 3 borang yang korang kena sediakan. Borang2 ni depends kat situasi korang. So untuk yg 3 borang kita ckp ni is for org yg blm pnh amik or yg dah amik tp hilang (mcm kita). hewhew.
Okay utk borang, ada 3 borang yang korang kena sediakan. Borang2 ni depends kat situasi korang. So untuk yg 3 borang kita ckp ni is for org yg blm pnh amik or yg dah amik tp hilang (mcm kita). hewhew.
i. Borang pertama : Transkrip Akademik / Official Transcript Application - via online at
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScC9yRR2vmVJUOCTNQx1tg-c8BdzUJ3_Lcb1RhMy78h85HCow/viewform?c=0&w=1 (Langkah Kedua)
Ø Make sure dah ada scanned IC & RESIT PEMBAYARAN
Ø Contoh borang online tu adalah seperti berikut :
yg kotak merah tu penting ya |
ii. Borang Kedua : Application Form for Academic Transcript (Borang Permohonan Transkrip) – via download
Ni untuk dptkan transcript anda. yang ada pointer and list subjects tu
iii. Borang Ketiga : Borang PRPK (mana2 yg berkaitan dengan anda) – via download
i. Borang Pengesahan Pelajar
(ini adalah surat tamat pengajian – bg yang baru 1st time nak amik/yang blm convo)
ATAU
ii. Borang Tuntutan Skrol
(ini juga adalah surat tamat pengajian – tapi bg yg dah convo and skrol tu hilang/blm amik lansung since after convo tu)
4. Emel forms
Dah isi semua, emel forms yg kena download & isi tu, together with the payment slip as prove of payment to pegawai fakulti. *Check directory faculty
As for Fakulti Sains Gunaan (Applied Science); sebab kita fakulti applied science, refer to:
En Mohd Syafiq Hasni
Fac. Applied Science
03-5544 3120 (can call to confirm he’s still the one who’s incharge)
----------------------------------------------------------------------------------
Subject : Permohonan Transkrip dan Surat Pengesahan Pelajar
Contoh :
Assalamulaikum dan salam sejahtera.
Saya Aminah (2013444444) pelajar daripada Fakulti Kejuruteraan Mekanikal ingin membuat permohonan transkrip akademik dan surat pengesahan tamat pengajian seperti yang dinyatakan pada subjek diatas.
Cara tuntutan : Pos
Saya turut kepilkan :
1) Borang permohonan transkrip
2) Borang pengesahan pelajar
3) Slip bayaran(bukti pembayaran di kaunter Bank Islam untuk kedua2 pengajian; Diploma dan Ijazah)
Untuk rujukan pihak bendahari/kewangan dan konvokesyen. Terima kasih.
Best Regards;
Name(no. tel)
*credited to Amirah
image source : google (pinterest) |
mudah dan simple kan?
Goodluck!
p/s : At first kita pun tak tau mcm mana nak buat. But Alhamdulillah ada guide dari Amirah ni. So, this post is credited to her as a guideline :) Thanks sis! And most of it jugak kita call pejabat bendahari sendiri dan dia explain jugak.
No comments:
Post a Comment
Someone's talking.